תפריט

ישו (ישוע) בין הגליל לירושלים

מאת: צילה כץ

תאריך: 18.2.2015

גליל

ישו מתחיל את דרכו בגליל כמטיף מוסר ללכת בדרך הישר, קהל המאזינים שלו היה ציבור עני מפשוטי העם, איכרים ועובדי אדמה אשר היו בחלק הגדול מהאוכלוסייה הדחויה והמקופחת באותה תקופה ע"י הציבור העשיר והשולט אשר כלל את הצדוקים והפורשים.

ישו מורה לקהל המאזינים ללכת בדרכי דת משה ואף להחמיר בדרך זאת [1] בנוסף לכך ניסה ישו לעודד את אותו ציבור העני והדחוי ואומר שכמו שהם דחויים בעולם הזה הם ברוכים ע"י ה' ובכך מקנה להם תיקווה לחיי העולם הבא, הוא מלמד על צניעות וענווה שהן מעלות טובות יותר מממון ועושר ושרק אם ילכו בדרכן הם יגיעו לעולם הבא היות וזאת הדרך הנכונה שה' רוצה. בדרך זו ישו משתמש במצבם העגום של התושבים וע"י מילות עידוד כמו: "אתם בני האלוהים" , "העניים ירשו ארץ", "שכרכם רב בשמים" [2] הם מצליח להשריש את האמונה הדתית בלב התושבים, המילים מחזקות אותם ומביאות אותם לכדי שכנוע כי ישו הוא ה"אדם" הראוי להנהיג אותם :

"28 וַיְהִי כְּכַלּוֹת יֵשׁוּעַ לְדַבֵּר אֶת־הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיִּשְׁתּוֹמֵם הֲמוֹן הָעָם עַל־תּוֹרָתוֹ׃

29 כִּי הָיָה מְלַמֵּד אוֹתָם כְּאִישׁ שִׁלְטוֹן וְלֹא כַּסּוֹפְרִים׃" [3]

בנוסף למילות העידוד והחיזוק שישו משריש בלב הציבור הוא גם מבצע מספר ניסי רפואה להצלת חיים, דבר שגורם לציבור לראות בו כדמות על-אנושית ואלוהית.

אותו ציבור שנשבה בהערצה כלפי ישו ראה בו כמודל לחיקוי והערצה ואף כ"משיח" הפוטנציאלי, הוא תמך בכל אשר ישו עשה ואף התלווה אילו לכל מקום שהלך .

כך ישו ממלא את משימתו הראשונה והעיקרית והיא ליצור "קהל מעריצים" לצרף אליו מספר רב של תומכים אשר יקבלו וימלאו את חוקי תורת משה ע"פ הדרך שהוא האמין בה.

ירושלים

עוד טרם עלייתו של ישו לירושלים הוא נתקל מספר פעמים בדרך עם פורשים וצדוקים מירושלים, בהיתקלויות אלו התפתחו ויכוחים רבים בניהם לגבי הדרך הנכונה למילוי מצוות התורה [4]

ישו מגיע לירושלים לרגל חג הפסח ורואה לנכון לנצל הזדמנות זאת כדי להטיף בחוצות העיר נגד הפורשים והצדוקים אשר נתקל עימם קודם לכן , מטרתו הייתה להפיץ את דרך הישר ולעורר את העם אשר הולך בדרך הפורשים והצדוקים של עושר ורברבנות כדי שידעו שדרכם של הפורשים והצדוקים איננה נכונה וכי אינה ממלאת את רצונו האמתי של ה' שהיא ענווה צניעות ודרך ארץ. ישו מודע לסיכון החיים שהוא מביא על עצמו בכך שהוא מבזה את הציבור השולט והחזק באותה תקופה בישראל בכלל ובירושלים בפרט, אך בכל זאת היות והוא צבר מספר רב של תומכים ומאמינים אשר עומדים מאחוריו ומגבים את דבריו, הוא לקח את הסיכון והמשיך להטיף נגדם, היום וידע שיש ברשותו הזדמנות נדירה שבא הוא יכול להטיף לציבור עצום כל כך שעלה לרגל לבית המקדש ולא יכול היה להרשות לעצמות לפספס הזדמנות שכזו.

כך ישו ממלא את משימתו השנייה והיא להטיף ללמד ולהפיץ את "הפרוש הנכון לתורה" לכלל העם ובעיקר לאלה שחוטאים (פורשים וצדוקים).

ההבדלים בין פועלו של ישו בגליל לבין פועלו בירושלים

הדימוי והשוני בפעולתו של ישו נובעים קודם כל מסוג הציבור אשר חיי באותה תקופה באזורים השונים בארץ.

באזור הגליל חיי בעיקר סוג ציבור עני של עובדי אדמה, איכרים, חסרי השכלה ואנאלפביתים, ציבור זה היה שנוא ונרדף ע"י הציבור החזק והשולט, כמו כן אותו ציבור היה שרוי במצב רוח של דיכאון וייאוש וציפה נואשות לישועה שתוציא אותו ממצבו העגום – ישועה שתבוא על ידי משיח ה'. ישו מנצל את מצבם העגום של תושבי הגליל היות ושכנוע של ציבור נדכא יהיה הרבה יותר קל והוא עושה זאת ע"י פנייה אליהם בצורת עידוד והשראת תיקווה [5] .

מצד שני, הציבור בירושלים כלל את עשירי העם, אנשי המעמד העליון אליטות בעלי כוח שילטוני ועוצמת הון כלכלי: הצדוקים העשירים אשר יחסו את עצמם לכוהני המקדש (נקראו על שם צדוק הכהן) והפורשים אנשי המשנה והתלמוד אשר שלטו בחוקי הדת.

ישו ידע שכדי לשכנע ציבור כזה הוא יצטרך מספר רב של תומכים אשר יגבו את דבריו. לכן פועלו בגליל היווה בסיס טוב לצבירת תומכים וקהל מאמינים טרם הגיעו לירושלים.

עם תמיכתם פונה ישו לתושבי ירושלים בצורת ציווי והאשמה לעומת צורת העידוד והתיקווה שפנה לתושבי הגליל:

וַיָּבֹא יֵשׁוּעַ אֶל־מִקְדַּשׁ הָאֱלֹהִים וַיְגָרֶשׁ מִשָׁם אֵת כָּל־הַמּוֹכְרִים וְהַקּוֹנִים בַּמִּקְדָּשׁ וַיַּהֲפֹךְ אֶת־שֻׁלְחֲנוֹת הַשֻׁלְחָנִים וְאֶת־מֹשְׁבוֹת מֹכְרֵי הַיּוֹנִים׃ [6]





[1] [מתי 5: 17-20]

[2] [שם: 2-13]

[3] [מתי 7: 28-29]

[4] [מתי 15,16]

[5] [מתי 5]

[6] [מתי 21]





Tweet